Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Osiecznicy

  • Kalendarium

    Sobota, 2024-05-04

    Imieniny: Floriana, Michała

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 1571976
    • Do końca roku: 241 dni
    • Do wakacji: 48 dni

PZO - Geografia

PRZEDMIOTOWE ZASADY OCENIANIA - geografia, klasa  V-VIII 

 

- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 23.12.2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego  w poszczególnych typach szkół.

 - Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1.09. 2017 w sprawie warunków  i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych wraz  z późniejszymi zmianami, (Dz. U. poz. 1534).

 - Statut Szkoły - Wewnątrzszkolny Zasady Oceniania.

 

  I. Kontrakt między nauczycielem i uczniem

1.  Każdy uczeń jest oceniany zgodnie z zasadami sprawiedliwości.

2. Każdy uczeń ma obowiązek prowadzić zgodnie ze wskazówkami nauczyciela zeszyt przedmiotowy,

3. Prace klasowe, sprawdziany i odpowiedzi ustne są obowiązkowe.

4. Prace klasowe są zapowiadane, z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanych umiejętności i wiedzy. Praca klasowa powinna być poprzedzona lekcją powtórzeniową.

5. Kartkówki nie muszą być zapowiadane (obejmują zares materiału w zależności od iliości godzin w tygodniu przy 1 godzinie - 1 temat, przy  2 godzinach 2 tematy). 

6.Każdą pracę klasową napisaną na ocenę niesatysfakcjonującą ucznia można poprawić. Uczeń poprawia pracę klasową tylko raz.

7. Po dłuższej nieobecności ucznia w szkole (powyżej 2 tygodnia) uczeń ma prawo nie być oceniany przez tydzień (nie dotyczy prac klasowych). Uczeń nieobecny na pracy klasowej może napisać ją w ciągu tygodnia od dnia powrotu do szkoły (w terminie uzgodnionym z nauczycielem).

8. Sprawdzona i omówiona z uczniami praca klasowa jest przechowywana przez nauczyciela przedmiotu i udostępniona na życzenie ucznia i jego rodziców do końca każdego roku szkolnego.

9. Celowe opuszczanie prac klasowych i kartkówek ma wpływ na ocenę półroczną/roczną.

10. Nieobecność ucznia na lekcji zobowiązuje go do uzupełnienia materiału we własnym zakresie.

11. Uczeń na lekcji za zgodą nauczyciela może korzystać z telefonu, jeśli jego użycie jest zgodne z tematem lekcji. W innym wypadku w trakcie lekcji uczeń ma wyłączony telefon komórkowy i schowany do plecaka.

12. Podczas zajęć uczeń ma obowiązek wykonywać polecenia nauczyciela.

 13.Jeżeli uczeń pracuje niesystematycznie – nie prowadzi na bieżąco zeszytu przedmiotowego, otrzymuje oceny niedostateczne z kartkówek i prac klasowych, nie pracuje na lekcji – na koniec półrocza nie ma prawa do dodatkowych sprawdzianów zaliczeniowych.

14. Aktywność na lekcji nagradzana jest „plusami”. Za 3 zgromadzone „plusy” uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą. Przez aktywność na lekcji rozumiemy: częste zgłaszanie się na lekcji i udzielanie poprawnych odpowiedzi, rozwiązywanie zadań dodatkowych w czasie lekcji, aktywną pracę w grupach.

15. Za odpowiedź ustną uczeń może również otrzymać „ minusa” lub „plusa”; za trzy minusy uczeń otrzymuje ocenę niedostateczną, za trzy plusy – ocenę bardzo dobrą.

16.  Za nie wywiązywanie się ucznia z obowiązków szkolnych tj.  brak zadania domowego, zeszytu lub książki wpisywana jest uwaga do dziennika. 

17.  Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości intelektualne ucznia.

18. Uczeń stosuje się do powszechnie znanych zasad kultury: nie używa wulgaryzmów, nie ocenia innych, nie przeszkadza, nie je, itp.

II. Narzędzia  pomiaru osiągnięć uczniów:

  1. prace klasowe,
  2. sprawdziany,
  3. odpowiedzi ustne,
  4. prace domowe,
  5. inne formy aktywności uczniów: konkursy, wykonywanie pomocy dydaktycznych.
  6. Obserwacje ucznia:

-    przygotowanie do lekcji,

-    aktywność na lekcji, praca w grupach.

 

III. Obszary aktywności.

  1. Rozumienie pojęć geograficznych i znajomość ich definicji.
  2. Znajomość i stosowanie poznanych pojęć.
  3. Prowadzenie rozumowań.
  4. Rozwiązywanie problemów geograficznych z wykorzystaniem poznanych metod.
  5. Posługiwanie się symboliką i językiem geograficznym adekwatnym do danego etapu kształcenia.
  6. Analizowanie tekstów geograficznych.
  7. Stosowanie wiedzy przedmiotowej w rozwiązywaniu problemów pozageograficznych.
  8. Prezentowanie wyników swojej pracy w różnych formach.
  9. Aktywność na lekcjach, praca w grupach i własny wkład pracy ucznia.

 

IV. Ocena prac pisemnych

- korzystanie przez ucznia w czasie prac pisemnych z niedozwolonych przez nauczyciela pomocy stanowi podstawę do wystawienia oceny niedostatecznej (np. ściąganie z telefonu komórkowego, zeszytu, książki itp.).

- kryteria ocen prac pisemnych:

100%   -  ocena celująca

99% - 90% - ocena bardzo dobra

89% - 71% - ocena dobra

70% - 50% -  ocena dostateczna

49% - 30% - ocena dopuszczająca

29% - 0% - ocena niedostateczna.

 

V. Kryteria oceny półroczną i rocznej.

1. Ocenę półroczną i roczną wystawia nauczyciel zgodnie z WZO.

      2. O zagrożeniu oceną niedostateczną nauczyciel informuje ucznia, jego rodziców oraz wychowawcę klasy zgodnie z regulaminem WZO.

      3. Ocenę roczną wystawia się na podstawie oceny z I półrocza i ocen uzyskanych w ciągu II półrocza.

4. Nauczyciel na początku roku szkolnego informuje uczninów o metodzie wystawiania oceny półrocznej i rocznej (np. średnia ważona)